Порушення нейророзвитку у дітей
4 квітня 2025
ℹ️ Причини порушення нейророзвитку є біологічно-обумовленими особливостями функціонування нервової системи. Проявляються в ранньому віці порушеннями в основних сферах розвитку дитини — мови та спілкування, інтелекту, соціальної взаємодії, самоконтролю та навчання в школі. Ці проблеми потребують вчасного виявлення і застосування спеціальних методик допомоги, які будуть позитивно впливати на розвиток дитини, якість її життя, а відповідно і родини.
➡️ Діти з порушенням нейророзвитку потребують нашої особливої уваги, турботи, розуміння, сприйняття і особливо підтримки та створення належного соціального середовища для розкриття потенціалу дитини.
🔺Розлади розвитку мовлення — це порушення розуміння і використання мови для спілкування, що надалі спричиняє порушення у соціальній і навчальній сфері. Вони обумовлені повільним дозріванням центру мови, спричинене генетичними або іншими факторами. Часто у таких дітей є супутні порушення (розлад дефіциту уваги з гіперактивністю, вторинні проблеми у навчанні та поведінці).
🔺Розлад вимови звуків спричиняє порушення чіткості і зрозумілості мовлення дитини, а значить і вторинні труднощі у навчанні, спілкуванні та інших сферах життя дитини. Чіткість вимови у дітей також дозріває з віком (в 4 роки мова дитини є практично зрозуміла для оточуючих).
🔺Порушення плавності вимови (затинання) у дитини проявляється повторенням складів, продовженням звуків, тривалими паузами у мовленні, надмірними фізичними зусиллями. Може підсилюватися при хвилюванні або під впливом стресу. У дитини може формуватися вторинна соціальна фобія і уникнення спілкування.
📌Розлади спектру аутизму виникають протягом періоду розвитку і включають труднощі у набутті та здійсненні інтелектуальних, рухових та соціальних функцій, а саме:
🔹дитина не використовує мову як засіб соціальної комунікації;
🔹у дитини є вибірковість соціальних прихильностей (взаємовідносини з батьками), комунікативних навичок;
🔹у дитини є повторювана чи стереотипна поведінка, рухи, вокалізації, специфічні інтереси, відсутність рольової гри.
🔺Порушення загального інтелектуального розвитку дитини та її пізнавальних здібностей ведуть до відставання у всіх сферах мовлення, соціальної взаємодії та самообслуговування. В залежності від ступеню порушення, дитина може досягти різного рівня розвитку в дорослому віці.
🔺Обмеження пізнавальної сфери будуть супроводжувати все життя і людина буде потребувати особливої підтримки. Тому вкрай необхідно розвивати наявні здібності та можливості розвитку дитини для функціонування у соціальному середовищі, можливості щасливого життя дитини і родини.
⚠️ Розлад з дефіцитом уваги і гіперактивністю найбільш поширений серед порушення психологічного розвитку. Основні симптоми — проблеми поведінки, уваги, емоцій, імпульсивність, порушення самоконтролю та саморегуляції.
🔺Розлади розвитку шкільних навичок проявляються порушенням читання, письма, математики у дітей шкільного віку. Вони пов’язані з порушенням дозрівання центрів мозку, що відповідають за ці функції і потребують належної діагностики, розуміння і прийняття можливостей дитини, розробки їй індивідуальної програми допомоги і підтримки за допомогою специфічних методик. Важливо розвивати здібності дитини, формувати прийняття себе, позитивну самооцінку та забезпечити соціальну взаємодію.
🔺Тікозні розлади проявляються стереотипними, швидкими, ненавмисними неритмічними руховими діями або звуковими феноменами. Вони зумовлені порушенням дозрівання “гальмівних мереж” між корою головного мозку та підкірковими структурами. Тіки часто поєднані з порушенням поведінки, емоцій.
🔺Розлад розвитку координації рухів проявляється моторною незграбністю дитини, труднощами у виконанні рухових активностей, що призводять до обмеження у побуті, самообслуговуванні, навчанні, спорті та інших сферах життя дитини. Розвивається низька самооцінка, невпевненість у собі через незграбність, труднощі в координації власної поведінки та самоорганізації. Також може поєднуватись з порушенням мови і шкільних навичок.
✅ Здорові діти — наше майбутнє та здоров’я нації!